söndag 9 november 2014
iMovie for iPad in 5 Minutes
Ni hittar en handledning till iMovie på engelska här:
Om den är svår sök efter en handledning på ert språk på YouTube
ex: iMovie arabic, iMovie polski, iMovie somali
Lycka till!
Vecka 46: Läs in en presentation till dina bilder
1. Skicka dina bilder till mig med iMessage.
2. Jag gör ett album och delar bilderna med er.
3. Välj ut minst 15 bilder som ni lägger in i iMovie.
4. Skriv en kort text till varje bild.
5. Läs in texten till rätt bild. Tänk på att prata långsamt och tydligt.
6. Du har nu gjort en film om Söderskolan. Vi tittar på din film på fredag.
2. Jag gör ett album och delar bilderna med er.
3. Välj ut minst 15 bilder som ni lägger in i iMovie.
4. Skriv en kort text till varje bild.
5. Läs in texten till rätt bild. Tänk på att prata långsamt och tydligt.
6. Du har nu gjort en film om Söderskolan. Vi tittar på din film på fredag.
![]() |
Detta är en av salarna på Söderskolan. Salen finns i hus 3. Här har vi oftast svenska och engelska. |
söndag 2 november 2014
Skriva meningar

Meningar vi skrev på lektionen:
1. Bebisen håller en flaska.
2. Pojken leker indian.
3. De gamla damerna fikar. Tanterna fikar.
4. Mannen försöker slå ihjäl/döda biet.
5. Pojken leker med en pistol.
6. Mannen som går utanför bär en stege.
7. Mannen sitter i soffan.
8. Pojken håller en tårta.
9. En dam står i dörren.
Vecka 45: Ta bilder och beskriva
Denna vecka ska du fotografera minst fem ställen i skolan och beskriva vad man ser.
Alltså: fem bilder (eller fler) och beskriv bilderna.
Exempelvis:
Alltså: fem bilder (eller fler) och beskriv bilderna.
Exempelvis:
Detta är Mia. Hon jobbar på Söderskolan i Heberg. Hon är lärare i svenska, engelska och franska och jobbar mest i hus 3. Mia bor i Halmstad. Hon kör bil till Söderskolan varje dag.
Skriv så mycket ni kan!
måndag 20 oktober 2014
Att tänka på vid en-minutaren
En gång i veckan har vi en-minutare: I
1. Börja fundera kring ämnet: Kan jag något om detta? Ska jag fråga någon hemma? Ska jag söka på internet?
2. Skriv ned mina tankar: Gör en mind-map, skriv spalter på ett papper eller på iPaden. Skriv så du inte glömmer vad du tänkt.
3. Fundera över inledning, innehåll och avslutning. Tänk på att knyta ihop början och slutet. Vilken mening ska du börja med? Vilken mening ska du avsluta med?
4. Strukturera upp ditt arbete med stödord.
5. Öva, öva, öva! Testa din presentation för någon. Det spelar ingen roll vem, förälder, syskon, katten eller spela in och lyssna. Testa olika tonfall, hastighet, kroppsspråk. Glöm inte att ta tiden!
1. Börja fundera kring ämnet: Kan jag något om detta? Ska jag fråga någon hemma? Ska jag söka på internet?
2. Skriv ned mina tankar: Gör en mind-map, skriv spalter på ett papper eller på iPaden. Skriv så du inte glömmer vad du tänkt.
3. Fundera över inledning, innehåll och avslutning. Tänk på att knyta ihop början och slutet. Vilken mening ska du börja med? Vilken mening ska du avsluta med?
4. Strukturera upp ditt arbete med stödord.
5. Öva, öva, öva! Testa din presentation för någon. Det spelar ingen roll vem, förälder, syskon, katten eller spela in och lyssna. Testa olika tonfall, hastighet, kroppsspråk. Glöm inte att ta tiden!
söndag 12 oktober 2014
Fortsättning svaga verb
Eftersom många inte skrivit meningarna som ni skulle förra veckan gör ni klart det denna veckan. Skriv en mening om varje svagt verb, använd dig av verbet i olika former.
ex: Jag har badat hela dagen.
Glöm inte att jobba i Fördel när du är klar med verben.
ex: Jag har badat hela dagen.
Glöm inte att jobba i Fördel när du är klar med verben.
tisdag 7 oktober 2014
Svaga verb
Denna vecka ska vi jobba med verb och hur man böjer verb. Nedan har ni flera verb i grundform (infinitiv).
1. Jag vill att ni översätter dem till ert hemspråk och sedan böjer verben på svenska.
2. Ni ska böja i presens (nu), preteritum (igår), supinum (har), futurum (ska) och uppmaning (imperativ).
3. Skriv en mening om varje verbform.
4. Läs sedan på verben tills på fredag.
Hemspråk | att | nu | igår | har | ska | skulle | ! |
hoppa | Hoppar | hoppade | hoppat | hoppa | hoppa | Hoppa! | |
arbeta | |||||||
bada | |||||||
börja | |||||||
dansa | |||||||
fiska | |||||||
fråga | |||||||
förklara | |||||||
hämta | |||||||
kasta | |||||||
laga | |||||||
lyssna | |||||||
lukta | |||||||
låna | |||||||
prata | |||||||
regna | |||||||
rita | |||||||
ropa | |||||||
räkna | |||||||
spela | |||||||
sluta | |||||||
svara | |||||||
tala | |||||||
titta | |||||||
städa | |||||||
somna | |||||||
träffa | |||||||
träna | |||||||
vakna | |||||||
öppna | |||||||
vänta | |||||||
studera | |||||||
stanna | |||||||
smaka | |||||||
samla | |||||||
berätta | |||||||
diska | |||||||
duscha | |||||||
betala |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)